Alvásjóga – hogyan használjuk az alvás idejét?
Mi is az az alvásjóga?
Először is azt érdemes tisztázni, hogy az álomjóga és az alvásjóga két különböző dolog. Az álomjóga az álmok tisztábbá, világosabbá tételével, a tudatos álmodással, az álmok felhasználásával és az élet álomszerűségének felismerésével foglalkozik. Az alvásjóga (vagy az alvás jógája) nem foglalkozik az álmokkal, s nincs is ilyen könnyen megfogalmazható tárgya, mint az álmok az álomjógánál.
Az alvásjóga célja, hogy igazi Önvalónk, a tudatosság felismerje önmagát az alvás állapotában és ebben a tiszta tudatosságban időzzünk az alvás során.
A hétköznapi ember számára ez furcsának tűnhet, így szeretnék egy kis kitérőt tenni, ami nekem segített megalapozni ezt a gondolatot: A tanítás szerint egy átlagos embernek, amikor elalszik, az egyéni tudata visszahúzódik az érzékszervekből, s teljes sötétségbe merül. Ezt az öntudatlanságot többször is megszakíthatják az álmok, de az öntudatlanság az álmok végén mindig visszatér, s egészen ébredésig fennmarad. Most képzeljük el, hogy az alvás nem kötelezően jelenti azt, hogy sötétség van és nem tapasztalunk semmit, hanem lehetséges lenne, hogy a mindent átható tudatosság – mely bennünk is jelen van – kerüljön előtérbe, s ebben az állapotban időzzünk. Ez az alvásjóga célja.
Napi nyolc óra alvással számolva életünk egyharmadában alszunk, és ez azt jelenti, hogy átlagosan 20-25 évet töltünk sötétségben és teljes öntudatlanságban. Ha lehetséges, miért ne használnánk fel ezt az időt arra, hogy segítsük tudatunk valódi természetének felismerését?
A fentieken túl, a Rinpocse elmondása alapján az alvásjóga gyakorlatai gyógyító és a halálra felkészítő gyakorlatokként is funkcionálnak.
Honnan származik a tanítás?
A tibeti Bön hagyomány Tönpa Shenrab Miwocse Buddha tanításaiból ered, s tizenhétezer éves hagyományvonalat tud maga mögött, azaz eredete jóval megelőzi az indiai buddhizmust és Sakjamuni Buddha korát. Sok hasonlóságot mutat a tibeti Buddhizmussal. Tanításai szútra, tantra és dzogcsen tanításokat is tartalmaznak.
Az alvásjóga tanítás a tibeti bön Anyatantra (Ma Gyü) tanításból származik, gyakorlatát tibeti jógik évszázadokkal ezelőtt fejlesztették ki, hogy a mélyalvás során sötétségben töltött órákat átalakítsák és segítsék a tudat tiszta természetének megismerését.
Az alvásjóga tanítást hagyományosan titkos (haladóknak szóló) tanításként tartották fenn, s Tenzin Wangyal Rinpocse az egyik olyan tanító, aki úgy döntött szélesebb körökhöz is eljuttatja ezt.
Hogyan képzelj el egy ilyen tanítást?
Maga az alvásjóga tanítás egy két napos program volt, mindkét nap 9-17:30-ig. 1,5 órás tanítási blokkok voltak, s szinte minden blokkban volt egy gyakorlás (bevezető gyakorlatok, majd egy gyakorlat a Rinpocse vezetésével), volt egy magyarázat (elmélet) és egy kérdezz-felelek rész.
A színpad előtt volt egy ülőpárnás rész azoknak akik lótuszban vagy törökülésben akartak ülni, s e mögött volt egy széksoros rész a kényelmesebb ( 🙂 ) emberek számára…
Személyes tapasztalataim a tanításról
Nem vagyok a bön közösség tagja, sőt most voltam először bön tanításon, de maga az alvásjóga tanítás így is érthető és világos volt számomra. Természetesen volt néhány olyan gyakorlat, mely számomra idegen volt és nem mondott sokat (pl. gurujóga és egyéb imák éneklése/szavalása), de azt gondolom a legtöbb hagyományban vannak ilyen elemek, s úgy láttam a résztvevők nagy részének ismerős volt, hogy mi mire való, s mikor mit kell tenni.
Magát az alvásjóga gyakorlatot viszonylag egyszerűnek (könnyen megérthetőnek) mondanám, van néhány előkészítő gyakorlat, melyeket egyrészt nap közben is lehet gyakorolni, másrészt bevezetésként is szolgál a fő gyakorlathoz, s egyetlen fő gyakorlat van, amit minden este javasolt elvégezni lefekvéskor.
Van néhány olyan előkészítő gyakorlat, mely a hagyománynak megfelelő elemeket használ (tibeti HUNG szótag, valamely dharmakája képe), s tudom, hogy ezeket ebben a formában nem fogom használni, mert számomra nem jelent semmit. Viszont még így is kaptam egy olyan gyakorlatsort, melyet a hagyomány követése nélkül is tudok használni, gyakorolni, hogy a bennem is ott lévő tudatosság felismerje önmagát az alvás állapotában.
Az alvásjóga tipikusan nem olyan gyakorlat, amiről két nap után összegezhetném, hogy hasznos-e vagy sem, ez egy olyan haladó gyakorlat, amit a mesterek is évekig, évtizedekig gyakorolnak, hogy felfedezzék a tiszta fényt az alvásban. Mivel azt gondolom, hogy a gyakorlat lényegét megértettem, nincs más hátra, csak hetekig, hónapokig, évekig gyakorolni… Szerencsére még rengeteg szabad éjszakám van, amit szeretnék átaludni, s mindegyik kezdete remek alkalom lehet a gyakorlásra. 🙂
Végezetül szeretnék néhány bölcsességet megosztani, amit a tanfolyamról hoztam el, s bárki számára érdekes lehet:
Ha fáradtan, kimerülten ébredsz, lehet, hogy túl sok problémát, feladatot, gondolatot vittél az alvásba. Ha ez gyakran megtörténik, érdemes lefekvés előtt elengedni, feloldani ezeket.
Ahhoz, hogy könnyen elaludjunk, a testünknek és a tudatunknak is lazítania kell, fontos, hogy mindkettő el tudjon pihenni. Ha valami nem engedi, hogy ellazuljunk, legyünk tudatosak arra, hogy mi nem engedi ezt. Akár végig is gondolhatjuk, hogy: “Mi nem engedi most, hogy teljesen ellazuljak?” S ha tudatosítottuk ezt, utána el is engedhetjük…
Tenzin Wangyal Rinpocse
Tenzin Wangyal Rinpocse egyike a kevés Nyugaton élő bön mesternek. A Rinpocse Indiában született 1959-ben, tibeti szülőktől. Tíz éves korában szerzetessé avatták, s 27 éves korában elérte a Geshe fokozatot, amely a legmagasabb tanulmányi fokozat a hagyományos tibeti kultúrában. Tanulmányait követően 1989-ben Olaszországba ment tanítani, majd 1991-ben az Egyesült Államokba költözött. Több mint 25 éve tanítja a Bön hagyományokat, tanításokat a nyugati tanítványoknak. Több könyvet írt, melyek közül öt magyarul is megjelent. Az alvásjógával kapcsolatos könyvének címe: Az álom és alvás tibeti jógája.
Ha érdeklődnél az alvásjóga vagy egyéb Bön tanítások iránt, akkor az említett könyv, vagy a szervezet magyarországi honlapja jó kiindulópont lehet:
www.ligmincha.hu
Hálásan köszönöm a fényképet a magyarországi szervezőknek.